سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر اندازه حکمت قوی گردد، شهوت ضعیف شود . [امام علی علیه السلام]
زندگی سبز با مصرف سبزیجات - ورزش سلامت تغذیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • دکتر رضا آمری نیا: امروزه در مقالا ت مختلف می خوانید که مصرف سبزیجات و میوه ها سبب کاهش بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، چاقی، دیابت و سرطان می شود اما در مورد نحوه  اثر این موادغذایی و اینکه به چه طریق سبب کاهش این همه بیماری می شوند اطلا عاتی دریافت می کنید. در این مقاله سعی خواهیم کرد در خصوص مکانیسم اثر این گروه از مواد غذایی که اصطلا حا غذاهای پرفیبر خوانده می شوند اطلا عاتی را ارائه دهیم.
    سبزیجات و میوه ها با توجه به ترکیب پرفیبری که دارند، سایر مواد غذایی خورده شده را احاطه کرده و با کم کردن اثر آنزیم های گوارشی از جذب سریع مواد غذایی جلوگیری می کنند.
    در بدن انسان پدیده ای به نام طوفان انسولین وجود دارد. در این حالت مصرف  بیش از حد مواد قندی سبب  افزایش ناگهانی هورمون انسولین که وظیفه پائین آوردن قند خون را دارد، شده ودر حقیقت قند مصرف شده بلا فاصله سوخته شده و سریعا سطح خونی قند پایین می آید. بالا بودن سطح انسولین خون در درازمدت سبب حالتی به نام مقاومت به انسولین می شود و این همان چیزی است که در بیماران دیابتی چاق وجود دارد. این وضعیت در صورت مصرف مواد غذایی پرفیبر همراه با قند دیده نمی شود چرا که سبزیجات و میوه ها اولا با احاطه مواد غذایی جلوی اثر آنزیم های گوارشی را گرفته و قند موجود در مواد غذایی به آهستگی هضم و جذب می شود و ثانیا با توجه به اینکه قند میوه ها از نوع مرکب است نسبت به قندهای ساده دیرتر هضم و جذب شده و در نهایت جلوی احساس زودهنگام سیری گرفته می شود.
    سبزیجات و میوه ها حاوی ویتامین های A و C هستند. سبزیجات برگی و سایر انواع سبزیجات مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و میوه های گروه مرکبات و توت حاوی ویتامین C هستند و همچنین گروه دیگر از سبزیجات و میوه ها چون اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زرد آلو، شلیل و هلو منبع سرشار از ویتامین A  هستند. تحقیقات اخیر ارتباط اثرات ضدسرطانی این دو ویتامین را قویا ثابت کرده است.
    توصیه می شود که سبزیجات به صورت خام مصرف شود چرا که حرارت باعث می شود بسیاری از مواد مغذی این گروه از مواد غذایی مثل ویتامین ها از بین برود. بسیاری از ویتامین ها در صورت حرارت دادن تجزیه شده و خواص اصلی خود را از دست می دهند. سعی کنید قبل از مصرف سبزی ها و میوه ها حتما آنها را شسته و با محلول های مخصوص، ضدعفونی کنید چرا که ممکن است سبزیجات و میو ه های نشسته منشا بیماری های مختلف انگلی و میکروبی باشند. اگر محلول های ضدعفونی دردسترس نبود  می توانید برای شست وشوی این گروه از مواد غذایی از محلول آب نمک (به نسبت سه قاشق مرباخوری نمک در یک لیوان آب) به مدت 20 دقیقه استفاده کنید.
    با توجه به اینکه بسیاری از میوه ها در پوستشان دارای ترکیبات مفیدی برای بدن هستند سعی کنید حتی المقدور میوه ها را با پوست بخورید به عنوان مثال ماده ای به نام پکتین در پوست سیب وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی دارد. در این جا بهتر است یادآور شوم که در پوست برخی از میوه ها و گروهی از سبزیجات نارس، مواد حساسیت زایی مثل سالیسلا ت ها وجود دارد که در دراز مدت ممکن است سبب بیماری های مختلفی از جمله افسردگی شود.
    این مواد به طور طبیعی در پوست سیب نارس یا  گوجه فرنگی نارس و برخی دانه ها و به طور مصنوعی در داروی آسپرین وجود دارد و توصیه می شود این قبیل از میوه ها و سبزیجات را که نام برده شده یا به صورت نارس مصرف نکرد یا این که پوست این گروه را ضخیم تر برداشته و مصرف کرد. برای پختن سبزیجات، آب کمتری مصرف کنید چرا که ممکن است مواد مغذی آنها رقیق شده و در حین روند پخت  و پز از دست برود. نگهداری سبزیجات به صورت خشک شده یا فریز کردن آن نیز ممکن است باعث کاهش خواص مفید آنها شود.
    و بالا خره این که سبزیجات و میوه ها با توجه به فیبری که دارند در آن به صورت نامحلول و چسبناک در می آید، گوارش غذا را آهسته  ترمی کند و به شکم احساس پری بیشتری داده و در نهایت سرعت رد شدن غذا از روده ها را افزایش می دهد و به همین علت در جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.
    لا زم به ذکر است طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده سبزیجات با رقابت در جذب استروژن، باعث جلوگیری از سرطان سینه در خانمها می شود. پس سبزی و میوه بخوریم تا سلا مت خود را تضمین کنیم.


    متین سهامی ::: یکشنبه 86/9/18::: ساعت 9:26 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :147044

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    زندگی سبز با مصرف سبزیجات - ورزش سلامت تغذیه
    متین سهامی
    با سلام...من متین هستم...خوبید.... امیدوارم بتونم مطالب خوبی رو برای راهنمایی شما دوستان عزیز در این وبلاگ بذارم... موفق و پیروز باشید..

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    زندگی سبز با مصرف سبزیجات - ورزش سلامت تغذیه

    >>لینک دوستان<<

    >>ساعت وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<