سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخت‏ترین گناهان گناهى بود که گناهکار آن را سبک شمارد . [نهج البلاغه]
پاییز 1386 - ورزش سلامت تغذیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • دکتر رضا آمری نیا: در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته ثابت شده است کسانى که از رژیم هاى غذایى حاوى مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده اند کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که به همان میزان کالرى دریافت کرده اند ولى لبنیات کمترى در رژیم غذایى داشته اند، تجربه کرده اند. در این مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود: گروه اول: رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود در عرض ?? هفته حدود ?? کیلوگرم وزن کم کردند.گروه دوم: رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بوده در عرض ?? هفته حدود هشت کیلوگرم وزن کم کردند. توضیح اینکه میزان کالرى تجویز شده در این دو گروه مساوى بود.در این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم چرا که کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده هاى چربى بیشتر در ناحیه تنه بوده است. در این مطالعه اظهار شده که کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربى در سلول هاى چربى باعث تسریع در کاهش وزن شده که البته دلایل بیوشیمیایى آن در سطح مولکولى فعلاً ناشناخته است.مصرف کلسیم به تنهایى و در اشکال دارویى اثر کمترى در کاهش وزن نسبت به مصرف لبنیات داشته و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالاً روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید بنابراین کلسیم صرفاً از طریق دریافت لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه آن خارج از محصولات لبنى و به اشکال دارویى مثل قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ هاى صفراوى، سنگ هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقى گردد.



    متین سهامی ::: یکشنبه 86/9/18::: ساعت 9:30 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    دکتر رضا آمری نیا: امروزه در مقالا ت مختلف می خوانید که مصرف سبزیجات و میوه ها سبب کاهش بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، چاقی، دیابت و سرطان می شود اما در مورد نحوه  اثر این موادغذایی و اینکه به چه طریق سبب کاهش این همه بیماری می شوند اطلا عاتی دریافت می کنید. در این مقاله سعی خواهیم کرد در خصوص مکانیسم اثر این گروه از مواد غذایی که اصطلا حا غذاهای پرفیبر خوانده می شوند اطلا عاتی را ارائه دهیم.
    سبزیجات و میوه ها با توجه به ترکیب پرفیبری که دارند، سایر مواد غذایی خورده شده را احاطه کرده و با کم کردن اثر آنزیم های گوارشی از جذب سریع مواد غذایی جلوگیری می کنند.
    در بدن انسان پدیده ای به نام طوفان انسولین وجود دارد. در این حالت مصرف  بیش از حد مواد قندی سبب  افزایش ناگهانی هورمون انسولین که وظیفه پائین آوردن قند خون را دارد، شده ودر حقیقت قند مصرف شده بلا فاصله سوخته شده و سریعا سطح خونی قند پایین می آید. بالا بودن سطح انسولین خون در درازمدت سبب حالتی به نام مقاومت به انسولین می شود و این همان چیزی است که در بیماران دیابتی چاق وجود دارد. این وضعیت در صورت مصرف مواد غذایی پرفیبر همراه با قند دیده نمی شود چرا که سبزیجات و میوه ها اولا با احاطه مواد غذایی جلوی اثر آنزیم های گوارشی را گرفته و قند موجود در مواد غذایی به آهستگی هضم و جذب می شود و ثانیا با توجه به اینکه قند میوه ها از نوع مرکب است نسبت به قندهای ساده دیرتر هضم و جذب شده و در نهایت جلوی احساس زودهنگام سیری گرفته می شود.
    سبزیجات و میوه ها حاوی ویتامین های A و C هستند. سبزیجات برگی و سایر انواع سبزیجات مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و میوه های گروه مرکبات و توت حاوی ویتامین C هستند و همچنین گروه دیگر از سبزیجات و میوه ها چون اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زرد آلو، شلیل و هلو منبع سرشار از ویتامین A  هستند. تحقیقات اخیر ارتباط اثرات ضدسرطانی این دو ویتامین را قویا ثابت کرده است.
    توصیه می شود که سبزیجات به صورت خام مصرف شود چرا که حرارت باعث می شود بسیاری از مواد مغذی این گروه از مواد غذایی مثل ویتامین ها از بین برود. بسیاری از ویتامین ها در صورت حرارت دادن تجزیه شده و خواص اصلی خود را از دست می دهند. سعی کنید قبل از مصرف سبزی ها و میوه ها حتما آنها را شسته و با محلول های مخصوص، ضدعفونی کنید چرا که ممکن است سبزیجات و میو ه های نشسته منشا بیماری های مختلف انگلی و میکروبی باشند. اگر محلول های ضدعفونی دردسترس نبود  می توانید برای شست وشوی این گروه از مواد غذایی از محلول آب نمک (به نسبت سه قاشق مرباخوری نمک در یک لیوان آب) به مدت 20 دقیقه استفاده کنید.
    با توجه به اینکه بسیاری از میوه ها در پوستشان دارای ترکیبات مفیدی برای بدن هستند سعی کنید حتی المقدور میوه ها را با پوست بخورید به عنوان مثال ماده ای به نام پکتین در پوست سیب وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی دارد. در این جا بهتر است یادآور شوم که در پوست برخی از میوه ها و گروهی از سبزیجات نارس، مواد حساسیت زایی مثل سالیسلا ت ها وجود دارد که در دراز مدت ممکن است سبب بیماری های مختلفی از جمله افسردگی شود.
    این مواد به طور طبیعی در پوست سیب نارس یا  گوجه فرنگی نارس و برخی دانه ها و به طور مصنوعی در داروی آسپرین وجود دارد و توصیه می شود این قبیل از میوه ها و سبزیجات را که نام برده شده یا به صورت نارس مصرف نکرد یا این که پوست این گروه را ضخیم تر برداشته و مصرف کرد. برای پختن سبزیجات، آب کمتری مصرف کنید چرا که ممکن است مواد مغذی آنها رقیق شده و در حین روند پخت  و پز از دست برود. نگهداری سبزیجات به صورت خشک شده یا فریز کردن آن نیز ممکن است باعث کاهش خواص مفید آنها شود.
    و بالا خره این که سبزیجات و میوه ها با توجه به فیبری که دارند در آن به صورت نامحلول و چسبناک در می آید، گوارش غذا را آهسته  ترمی کند و به شکم احساس پری بیشتری داده و در نهایت سرعت رد شدن غذا از روده ها را افزایش می دهد و به همین علت در جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.
    لا زم به ذکر است طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده سبزیجات با رقابت در جذب استروژن، باعث جلوگیری از سرطان سینه در خانمها می شود. پس سبزی و میوه بخوریم تا سلا مت خود را تضمین کنیم.


    متین سهامی ::: یکشنبه 86/9/18::: ساعت 9:26 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    موهاى سالم و درخشان با مراقبت صحیح

    این روزها انواع ویتامین ها و پروتئین به همان اندازه که در آشپزخانه یافت مى شوند در حمام نیز موجودند. محصولات بسیار متنوع و گوناگونى حاوى ویتامین هاى مختلف براى شست وشو و مراقبت از موهایى با طبیعت ها و ویژگى هاى مختلف در داخل و خارج از کشور تولید مى شوند که در اغلب سوپرمارکت ها و داروخانه ها عرضه مى شوند. با این وجود هنوز هم براى اینکه موهایى سالم و درخشان داشته باشیم باید نکاتى کوچک اما بااهمیت را در مراقبت از موهایمان رعایت کنیم.

    مهم نیست شما چه سن و سالى دارید و یا موهایتان صاف، مجعد، خشک یا چرب باشد در هر حال در روزگار ما مى توانید به راحتى شامپو و نرم کننده هاى مناسب براى آن بیابید. اگرچه با وجود تبلیغات متعددى که در رسانه هاى مختلف مى بینید باید توصیه کنیم پیش از مصرف هر یک از این محصولات قبلاً اطلاعات درج شده بر روى قوطى را مطالعه کنید.
    چنانکه مى دانید موهاى ما جسم مرده هستند که به دلیل ترشح چربى از غده هاى موجود در پوست سر چرب مى شوند و به تدریج با نشستن گرد و غبار بر روى آن نمایى کدر پیدا مى کنند. نحوه شست وشوى موها، دفعات شست وشو و همچنین رژیم غذایى عواملى هستند که مى توانند سلامت موها را تامین کنند. یک رژیم غذایى متعادل یکى از الزامى ترین عوامل براى رشد خوب در موها است. رژیم هاى غذایى فقیر مى توانند موجب به خطر افتادن سلامتى موها شوند و بروز برخى عوارضى مانند شوره سر، خشکى و ریزش موها را سبب شوند. استرس نیز نقش بسزایى در از میان رفتن سلامتى و درخشش موها دارد و مى تواند ابتلاى موها به شوره و یا ریزش در آنها را موجب شود.
    براى اینکه همواره موهایى درخشان و سالم داشته باشید از خوردن سبزى ها و میوه هاى تازه غفلت نکنید. پس از اطمینان از رعایت یک رژیم غذایى متعادل باید به انتخاب شوینده مناسب براى موهایتان توجه کنید.

    سعى کنید از شامپوهاى بسیار ملایم مانند شامپو بچه براى شست وشوى دائم موهایتان استفاده نکنید. براى افرادى که موهاى نازک یا کم حجم دارند این روزها شامپوهایى با عنوان حجم دهنده مو به بازار آمده که با پوشاندن تارهاى مو با لایه اى از پروتئین موجب ضخیم تر شدن مو و در نتیجه حجیم تر به نظر رسیدن موها مى شوند. شامپوها مى توانند اثرات مفید دیگرى نیز بر مو هاى ما به جا بگذارند از این رو پیش از انتخاب و خرید شامپو محتویات آن را بر روى برچسب قوطى مطالعه کنید تا شامپویى حاوى مواد مناسب براى موى خود را بیابید. شامپوهایى که محتوى پروتئین ها، کراتین و آمینواسیدها هستند حفره هاى ناشى از دکلره یا سایر تکنیک هاى آرایشى مضر براى موها را پر مى کنند و به این ترتیب براى مراقبت و محافظت از چنین موهایى بسیار مناسب و مفید هستند. انواع مرطوب کننده هاى مو نیز مانند مرطوب کننده هاى پوست، رطوبت لازم و از دست رفته موها را تامین مى کنند، به ویژه مرطوب کننده هاى حاوى اسیدلاکتیک، لسیتین.پانتنول یا ویتامین B5 نیز که به موها نفوذ مى کند موجب تقویت و افزایش رشد موها مى شود. پس از انتخاب شامپوى مناسب نوبت به روش صحیح شست وشوى موها مى رسد. هنگام استحمام براى شستن سر آن را پایین بگیرید تا جریان خون در سر بیشتر شود. سپس با شامپوى مناسب و با نوک انگشتان سرتان را بشویید. براى این منظور با سرانگشتان پوست را ماساژ دهید و با حرکت هاى دورانى به آرامى از پشت سر و بالاى گردن به سمت رستنگاه مو در پیشانى پیش بروید. چند دقیقه به همین ترتیب سر را شست وشو دهید و سپس آبکشى کنید.

    همیشه از یک نوع شامپو براى شست وشوى موهایتان استفاده نکنید زیرا موها به زودى نسبت به آن مقاوم مى شوند بنابراین پس از هر ?? بار شست وشو حداقل یک بار با شامپوى دیگر موهایتان را بشویید. خواهید دید که به این ترتیب موهاى شما درخشان تر خواهند برد.

    پس از هر بار شست وشو از یک نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده ها فلس هاى ریز روى موها را در جاى خود مى چسبانند و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتى آنها مى شوند. نرم کننده را با نوک انگشتان به سر موها ماساژ دهید و از زدن نرم کننده به ریشه هاى مو بپرهیزید زیرا موجب چرب شدن سریع تر موها مى شود. بگذارید نرم کننده چند دقیقه بماند و سپس موها را آبکشى کنید.

    براى خشک کردن موها نیز بهترین روش بستن یک حوله خشک و گرم به دور سر است تا آب اضافى موها گرفته شود.

    < language=Java src="http://www.shockcounter.com/shock.js">

    < language=Java>
    displaycounter("arak-info.com","#FFFFFF","PROFILE COMPUTER NET","english");



     


    متین سهامی ::: دوشنبه 86/9/5::: ساعت 8:24 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    تیتر : افزایش وزن
    خلاصه : آموزش زیاد کردن وزن
    مراحل افزایش وزن
    نکات کلیدی در مورد افزایش وزن
    سوال و جواب در مورد افزایش وزن از با متخصص تغذیه
    و ...
    متن کل خبر :
    افزایش وزن برای افراد لاغر کار آسانی نیست و احتمالاً خود شما هم این مسأله را خوب می دانید. من نیز این مسأله را به خوبی درک می کنم، چون هر روز با آن سرو کار دارم. ساختار بدن من بطور ژنتیکی استخوانی است و سوخت و ساز بالایی دارد؛ در نتیجه افزایش وزن را برایم بسیار مشکل ساخته است. کلید افزایش وزن در این است که هر چیزی را" زیاد " کنید. زیاد بخورید، زیاد فعالیت کنید تا وزنتان زیاد شود. این سه اصل باید حسابی در ذهن شما جا بیافتد. خیلی از افراد تصور می کنند تمرینات بدنسازی ( پرورش اندام ) تنها راه افزایش وزن است. البته من با این مسأله مخالفتی ندارم، چون بخشی از کار، همین مسأله است. ولی نکته ای که مهم است، رژیم شماست.

    ما سعی کرده ایم با ترجمه این مطالب تا سر حد امکان، برای افزایش وزن به شما کمک کنیم. امیدواریم که مفید واقع شوند.

    مراحل افزایش وزن :

    پنج مرحله برای افزایش وزن وجود دارد که به این ترتیب است :

    1) میزان کالری یا انرژی ای را که در یک روز معمولی دریافت می کنید، محاسبه کنید. چیزی را تغییر ندهید و همانطور که هر روز می خورید یادداشت کرده و انرژی آن را محاسبه کنید. این کار را می توانید با استفاده از هرم غذایی انجام دهید. این مرحله بسیار اهمیت دارد، پس با دقت این عمل را انجام دهید. همچنین خودتان را وزن کنید.

    2) بعد از انجام مرحله یک ، رژیم از روز بعد شروع می شود؛ بدین ترتیب که 500 کالری به آنچه هر روز مصرف می کردید بیافزایید. مثلاً اگر در یک روز معمولی 2000 کالری مصرف می کردید، بقیه ی هفته هر روز 2500 کالری مصرف کنید. بجای اینکه در سه وعده حجم زیادی غذا بخورید و یا اینکه کل روز مشغول خوردن باشید، انرژی روزانه را به 5 تا 6 وعده تقسیم کنید و وعده ها را با فاصله 5/2 تا 3 ساعت مصرف کنید. بخاطر داشته باشید باید " زیاد " بخورید تا وزنتان" زیاد " شود.

    3) بدنسازی و ورزش، مرحله مهم دیگری برای افزایش وزن است که برای اطمینان از نتیجه کار بخش مربوط به آن را مطالعه کنید.

    4) آخر هفته خودتان را وزن کنید. می بینید که پس از یک هفته وزنتان بیشتر شده است. انتظار نداشته باشید یک باره 4 تا 5 کیلو اضافه کنید. افزایش وزن به اندازه 5/0 تا 1 کیلو در هفته طبیعی است و بیشتر از این نشان دهنده افزایش بیش از حد چربی در بدن شماست. پس افزایش 5/0 تا 1 کیلو در هفته کافی است، اگر چه کم به نظر می رسد، ولی آخرماه 5/2 تا 4 کیلو می شود.

    5) نکته مهم این است که وقتی وزن شما ثابت شد، در این موقع است که باید مقدار بیشتری غذا بخورید تا وزنتان دوباره بالا برود. بنابراین اگر با رژیمی که اجرا می کنید، وزنتان برای دو هفته ثابت ماند، نشان می دهد که باید به رژیم خود 250 کالری اضافه کنید و به همین ترتیب، هر دفعه که طی دو هفته وزن اضافه نکردید، دوباره 250 کالری اضافی به رژیم مصرفی تان بیفزایید.

    * بسیار مهم : نکات کلیدی در مورد افزایش وزن

    * از چربی ها دوری کنید! اگر چه هدف شما افزایش وزن است، ولی نباید بیش از حد چربی مصرف کنید. سراغ چیپس و شکلات نروید. غذاهای آماده و سرخ کردنی نخورید. بهترین چیز برای شما غذاهای پر پروتئین و کم چربی است مثل ماهی تن و سایر غذاهای دریایی، سینه مرغ، بوقلمون، گوشت کم چربی، میوه و سبزیجات.

    * آب بنوشید! حداقل روزانه 2 لیتر ( معادل 8 لیوان ) یا بیشتر آب بنوشید. البته این مقدار آب زیاد است ولی این مقدار آب برای افزایش وزن لازم است.

    * بخوابید! بله بخوابید! راحت ترین کاری که باید انجام بدهید و فراموش شده است. شما باید حداقل 8 ساعت در شب بخوابید و واقعاً به آن نیاز دارید.

    نگرانی که خیلی از افراد در مورد افزایش وزن دارند این است که چگونه وزن خود را اضافه کنند، ولی چربی بدنشان زیاد نشود. بگذارید به شما بگویم چگونه؟ امکان ندارد! مگر اینکه استروئید مصرف کنید. افزایش وزن بدون اضافه کردن مقداری چربی اصولاً غیرممکن است. ولی چه اشکالی دارد که مقداری هم چربی اضافه کنید، به راحتی بعداً می توانید آن را از بین ببرید.

    نمونه ای از یک سئوال در مورد افزایش وزن :

    سلام، من یک پسر 22 ساله هستم. می خواستم از شما در مورد افزایش وزن سئوال کنم. من واقعاً لاغرم و می خواهم هم برای افزایش توان و هم برای ظاهری بهتر ، وزنم را افزایش دهم.

    من قبول دارم که افراد لاغر متابولیسم ( سوخت و ساز ) بالایی دارند، آیا هیچ راه حلی برای کاهش آن وجود دارد؟ آیا با افزایش سن متابولیسم بدن بطور طبیعی کاسته می شود؟ به من گفته شده که بدنسازی کار کنم. ولی من وقت کافی برای تمرین بدنسازی ندارم.

    ممنون می شم اگر من را راهنمایی کنید که چگونه وزنم را افزایش دهم؟ چه نوع غذاهایی را باید بخورم؟ چند بار در روز باید غذا بخورم؟ مقدار هر وعده غذایی ام چقدر باید باشد؟ من شنیده ام که سویا بسیار مغذی است درست است؟ سویا چه چیزهائی دارد؟

    پاسخ : اجازه دهید اول در مورد میزان متابولیسم بدن صحبت کنم. متابولیسم پایه، حداقل انرژی لازم برای حفظ حیات بدن است که هر فرد در حالت بیداری و در شرایطی که در استراحت کامل به سر می برد، نیاز دارد. انرژی مصرف شده برای متابولیسم پایه در وهله اول به مقدار توده بدون چربی بدن ( عضلات، اندام ها و استخوان ها ) بستگی دارد. دیگر عوامل مؤثر بر متابولیسم پایه عبارتند از :

    - میزان سطح خارجی بدن؛ هر چه سطح بدن بیشتر باشد، حرارت تلف شده از طریق سطح بیشتر است.

    - جنسیت؛ مردان متابولیسم پایه بالاتری دارند، چون توده بدون چربی آنها بیشتر از خانم هاست.

    - دمای بدن

    - هورمون های تیروئیدی؛ افزایش مقدار آنها در بدن، متابولیسم را افزایش می دهد.

    - مقدار فعالیت سیستم عصبی

    - سن ؛ با افزایش سن متابولیسم پایه کاهش می یابد.

    - وضعیت تغذیه ای ؛ مصرف کم موادغذایی متابولیسم را کُند می سازد .

    - بارداری که متابولیسم پایه را افزایش می دهد.

    - مصرف کافئین، قهوه و تنباکو که متابولیسم پایه را افزایش می دهند.

    زمانی که فرد شدیداً کمبود وزن دارد، برای درمان آن، گاهی دارو درمانی نیز لازم است. پزشک باید عدم تعادل هورمونی بدن، افسردگی و دیگر بیماری های غیر ملموس مثل آنورکسیا1 و بولیمیا 2 ( کم خوری و پرخوری عصبی ) را درمان کند. در مورد برخی بیماران، خطر لاغری مفرط زمانی پیش می آید که پس از جراحی، بهبود با کندی صورت گیرد.

    به نظر می رسد شما در مسیر درستی قرار گفته اید ، چون تمایل به درمان کمبود وزنتان دارید. دلیل اینکه اکثر افراد برای افزایش وزن سراغ بدنسازی و وزنه برداری می روند این است که این تمرینات بیش از ورزش های دیگر، موجب افزایش حجم و وزن عضلات می شود، در حالی که انرژی زیادی در بدن می سوزد. شما باید سعی کنید علاوه بر تنوع بخشیدن به موادغذایی مصرفی تان، به مرور غذاهای پرانرژی را بیشتر مصرف کنید، خصوصاً موادی را که حاوی روغن های گیاهی بیشتری هستند. پنیرهای پرچرب مثل پنیر تبریزی و پنیر پیتزا؛ مغزها و آجیل مثل گردو، بادام و بادام زمینی منابع مفید و پرکالری با روغن اشباع کم هستند . بهتر است از ترکیبات مواد غذایی مطلع باشید و یا برچسب آنها را مطالعه کنید تا مطمئن شوید ماده غذایی که انتخاب کرده اید روغن غیراشباع بیشتری داشته باشد. خشکبار مثل کشمش و انجیر، میوه های خشک شده مثل انواع برگه ها و موز میوه های پرکالری و مناسبی برای شما هستند که بهتر است پس از غذا مصرف شوند تا جلوی اشتهای شما را نگیرند. سعی کنید به جای نوشابه، آب میوه های شیرین شده بنوشید.

    یک نوشیدنی پرکالری، پُر پروتئین و مناسب برای افزایش وزن :

    مواد لازم:

    1) یک لیوان شیر پرچرب

    2) 3 قاشق غذاخوری پودر شیرخشک

    3) 2 قاشق غذاخوری بستنی

    4) 1 قاشق شکلات مایع یا یک چهارم لیوان میوه دلخواه مثل یک عدد موز

    5) عسل یا شکر برای شیرین کردن معجون

    روش تهیه:

    همه مواد را در مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط کنید. به این ترتیب یک نوشیدنی مناسب برای میان وعده خود تهیه می کنید.

    اگر روزانه یک لیوان از این نوشیدنی را مصرف کنید، 400 کالری به انرژی مصرفی تان اضافه می شود.

    *پی نوشت :

    1- anorexia یا بی اشتهایی عصبی : این بیماری به دلیل ترس فرد از افزایش وزن ایجاد شده و فرد دچار لاغری مفرط می شود که ازخوردن غذا امتناع می کند و یا غذا را می خورد، اما عمداً آن را برمی گرداند.

    2- bulimia یا پرخوری عصبی : در این نوع بیماری، فرد اشتهای سیری ناپذیر دارد و پایان خوردن وقتی است که ناراحتی شکمی پیش آید. عوارض بولمیا عبارتست از خستگی، ضعف و کاهش تمرکز حواس که در ارتباط با دریافت ناکافی انرژی و سایر موادمغذی است.
    برگرفته شده از : عاتکه موسوی کارشناس تغذیه – تبیان



    متین سهامی ::: سه شنبه 86/8/29::: ساعت 12:57 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نمک به مقدار کم آب به مقدار کافی :

    با خوردن مقداری آب و کاهش مقدار مصرف نمک نصف مشکلات مربوط به گرفتن رژیم حل می شه.چون در بافت های چربی بدن مقدار کمی آب وجود داره در حالیکه بافتهای عضلانی بدن مقدار زیادی آب دارن. در اثر کاهش وزن که بیشتر بخاطر کاهش بافت های چربی اتفاق میفته آب بدن کم میشه و باعث مشکلات زیادی از جمله یبوست و اختلال در عمل سوخت و ساز بدن می شه به همین دلیل خوردن آب کافی در دوران رژیم اهمیت زیادی داره.علاوه بر اون مصرف آب یک ساعت قبل از هر وعده غذایی باعث کم شدن مقدار مصرف غذا میشه. البته نباید فراموش کرد که خوردن بیش از حد آب هم ضرر های خودشو داره.
    اگه کربو هیدراتهاو پروتیین ها درست به انرژی تبدیل بشن در بدن آب تولید وذخیره میشه در غیر این صورت آب بدن کم میشه.ازطرفی خوردن غذاهای شور باعث تشنگی کاذب و افزایش مصرف آب می شه و آبی که به دلیل شوری غذاها می خوریم نه به سوخت وساز بدن کمک میکنه و نه از طریق سوختن کربو هیدرات ها پروتیین ها به دست اومده به همین دلیل تعادل مقدار آب در بدن به هم می خوره و در اثر عدم تعادل مقدار آب در بدن مچ پاها ورم می کنه زیر چشم ها پف می کنه و فشار خون بالا میاد به همین دلیل بهتره تا اونجا که می تونیم غذاهارو کم نمک مصرف کنیم ومقدار کافی حدود هفت لیوان در روز آب بخوریم
    .


    متین سهامی ::: سه شنبه 86/8/29::: ساعت 12:53 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    دستکاری جوشها باعث ایجاد لک‌های تیره و فرو رفتگی پوست می‌شود

     


    دستکاری جوشها و کندن آنها باعث ایجاد لک‌های تیره و فرو رفتگی پوست خواهد شد که برطرف کردن آن بسیار مشکل است.


    دکتر فرانک احسانی توضیح داد: شایعترین بیماری پوستی در نوجوانان و جوانان جوش‌های غرور و جوانی است که در اصطلاح علمی به آن آکنه می‌گویند. این جوشها در اثر التهاب غدد چربی پوست به وجود می‌آیند که معمولا بعد از سن بلوغ و با فعال شدن غدد جنسی در افراد آغاز می‌شود.
    وی در ادامه افزود: البته با وجود این که شروع این جوشها معمولا با شروع ترشح هورمونهای جنسی در بدن همراه است ولی به طور قطعی دلیل هورمونی ندارند و زمینه ژنتیک در افراد در اکثریت موارد به شدت ضایعات آنها می‌افزاید.
    دکتر احسانی در مورد تاثیر هورمونها در آکنه بیان کرد: اکثر افرادی که مبتلا به آکنه هستند مشکل غددی به معنی بالا بودن یا پایین بودن هورمون خاص ندارند و این اختلالات هورمونی بیشتر در افرادی مطرح است که علاوه بر جوش صورت، علائم دیگری نیز داشته باشند مثلا دختر خانم‌هایی که علاوه بر آکنه علائم اختلال نظم پریود، چاقی، جوش در صورت، ریزش موی سر و غیره را داشته باشند در این صورت می‌توان دلیل آکنه را اختلالات هورمونی دانست.
    مصرف برخی داروهای خوراکی آکنه را افزایش می‌دهند
    دکتر احسانی مصرف برخی داروها از طریق خوراکی و یا موضعی را باعث افزایش آکنه دانست و تصریح کرد: مصرف هرگونه دارو باید با تجویز پزشک باشد و علاوه بر آن مواد آرایشی این افراد نیز باید فاقد چربی باشد و هرگونه کرم چرب و غیر دارویی در اولین فرصت با مواد شوینده مناسب شسته شوند.
    تاثیر رژیم‌های غذایی در آکنه
    وی همچنین با اشاره تاثیر تغذیه در افزایش و کاهش آکنه بیان کرد: مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه بخصوص مصرف میوه گریپ فروت باعث کاهش آکنه می‌شود.
    آیا آکنه درمان قطعی دارد؟
    این متخصص پوست در این مورد توضیح داد: آکنه نیز مانند بسیاری از بیماریهای پوستی نیاز به درمان طولانی مدت دارد و حداقل دوره درمان آن شش ماه است ولی اکثر داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می‌شوند قادر به تغییر جنس پوست نیستند بنابراین افرادی که پوست‌های چرب دارند باید مرتبا از محلولهای ضدعفونی مناسب و شوینده‌های قوی استفاده نمایند چرا که عود ضایعات بعد از قطع درمان شایع است.
    __________________


    متین سهامی ::: شنبه 86/8/19::: ساعت 9:49 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    انواع ماسک برای شادابی و طراوت پوست

    1) ماسک برگ و تخم جعفری: برای رفع کک و مک و لکه های سفید و سیاه روی پوست صورت و بدن
    برگهای جعفری را کوبیده و شیره آن را روی خال ها بگذارید و یا می توانید 10 گرم ریشه و تخم جعفری را (از عطاریها تهیه کنید) بجوشانید و روی لکه های خود قراردهید.
    2) ماسک روغن آفتابگردان: برای تمیز کردن و جلای پوست و از بین بردن چروکها
    یک مشت تخم آفتابگردان بو نداده را تهیه و با هاون بکوبید تا کاملا خرد شود از توری گذرانده و در ظرفی به آن یک قاشق چایخوری عسل طبیعی اضافه کنید و در آب جوش حرارت داده و مخلوط کنید. چنانچه محتوای ظرف نرم نشد چند قطره آب جوش اضافه کرده و مجددا مخلوط نمائید. این خمیر را یکنواخت روی پوست صورت قرار داده و به مدت 30 دقیقه به حال خود گذاشته سپس با آب گرم بحد کافی صورت را بشوئید.
    3) ماسک حریره بادام شیرین: برای نرم کردن پوست و محو و بازسازی مویرگهای ایجاد شده در زیر پوست
    حدود دو قاشق غذا خوری حریره بادام و یک زرده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و یک قاشق کوچک آبجوش را با هم مخلوط کرده بحد کافی بهم زده تا محتوای ظرف خمیر مانند شود. این ماسک را روی پوست صورت و گردن به مدت 30 دقیقه گذاشته تا بخوبی جذب شود.
    4) ماسک سبوس گندم: برای پوستهای کثیف، جوش های ریز و خال چربی
    یک قاشق غذا خوری سبوس، یک زرده تخم مرغ، کمی عسل و یک قاشق چایخوری شیر خشک را با هم مخلوط کرده به طوری که تا حد معینی رقیق گردد. این خمیر را روی پوست صورت قرار داده بمدت 20 دقیقه به حال خود گذاشته و سپس از روی پوست جدا کنید.
    5) ماسک عسل: برای پوستهای خشک، شکننده، پوست زرد و سایه روشن دار
    دو قاشق غذا خوری عسل طبیعی، دو قاشق غذا خوری سبوس پودر شده گندم و نصف قاشق آب لیمو ترش به آن اضافه کرده بهم بزنید این ماسک را حدود 30 دقیقه روی پوست گذاشته بعداً جدا کنید.
    6) ماسک شیرخشک: برای پوست افراد عصبی و پوست خشن شده
    مقداری شیر خشک در ظرفی ریخته به آن به ازاء هر قاشق غذا خوری شیر خشک یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین اضافه کرده خوب بهم بزنید. چنانچه محتوا سفت بود به آن چند قطره آبجوش اضافه کنید. پوست صورت را بخوبی قبلا با آب شستشو داده و این ماسک را روی آن بمالید بعد از 20 دقیقه مواد غذایی ماسک جذب پوست می شود.
    7) ماسک تخم مرغ: برای از بین بردن چروک و شیارهای پوست و مفید برای پوستهای خشک
    در ظرفی یک تخم مرغ را بهم بزنید و به آن قطره قطره به اندازه یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کنید. محتوا را بهم بزنید، ماسک غذائی بسیار مفیدی بدست می آید. بهتر است که ابتدا زرده تخم مرغ را جدا کرده با عسل و روغن مخلوط نموده و بعد سفیده تخم مرغ را اضافه کنید.
    8) ماسک مایونز بادام زمینی: ماسکی ترمیمی برای جلوگیری از پیری زودرس و نرم و لطیف کردن پوست
    یک زرده تخم مرغ، دو قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی، کمی عسل طبیعی و چند قطره آبلیمو ترش تازه را با هم در ظرفی مخلوط کرده، به طوری که به صورت خمیر درآید این ماسک را روی پوست صورت و گردن بمالید، حداقل نیم ساعت به حالت خود گذاشته سپس پاک کنید و با آب فراوان بشوئید.
    9) ماسک علف چای: برای تامین ویتامین های صورت
    در ظرفی یک زرده تخم مرغ تازه و 2 قاشق غذاخوری روغن علف چای و چند قطره آبلیمو را با هم مخلوط کرده و بهم بزنید. مخلوط بدست آمده مایونز خوب برای پوست صورت محسوب می شود. برای تهیه روغن علف چای معمولاً گلهای زرد این گیاه را در ظرفی ریخته به آن روغن زیتون اضافه کنید. شیشه دربسته را به مدت 7 هفته در زیر آفتاب یا جای گرم بگذارید. سپس محتوا را از پارچه ای عبور داده عصاره روغنی را در ظرف دیگر انتقال دهید. این علف چای ارزش فراوان دارد.
    10) ماسک عسل و مخمر آب جو
    از پودر مخمر یک قاشق و از روغن گیاهی دو قاشق غذاخوری برداشته با کمی عسل در ظرفی مخلوط کنید روغن گیاهی را در ظرفی گرم کرده و به آن مخمر اضافه کنید سپس بهم زده عسل اضافه نماید. این ماسک برای پوست های خشک و عضلات شل شده صورت مفید می باشد که حاوی انواع ویتامین های B می باشد. با مصرف این ماسک پوست های چرب و کدر بهبود یافته و ترشح غدد عروقی صورت تنظیم می گردد. هنگام استفاده از این ماسک روزهای اول ظاهر پوست بدتر می شود اما بعد از سه ماه تغییرات سریعی رخ داده و پوست کاملا تمیز و جوان می گردد. به مدت سه ماه هر هفته یکبار از این ماسک استفاده کنید.




    متین سهامی ::: شنبه 86/8/19::: ساعت 9:25 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    تفاوت رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی
     

     رژیم غذایی یک ورزشکار باید در یک مطلب اساسی با رژیم غذایی فرد عادی تفاوت داشته باشد . ورزشکاران علاوه بر

    احتیاجات زندگی روزمره ، نیاز به سوخت برای تمرین و مسابقه دارند غذا سوخت لازم برای ورزشکاران را تأمین می کند

    ولی اغلب ورزشکاران از سوختی که در مخازن خود میریزند غافلند . پروتئین ، چربی و کربو هیدراتها سوخت بدن ( انرژی )

    شما هستند . همه غذا ها ترکیب یکسانی از نظر محتوا ندارند . همانگونه که ماشینهای مسابقه نیاز به بنزین با درجه اکتان بالا

    دارند. ورزشکاران نیز نیاز به مواد غذایی دارای درجه کربوهیدرات بالا دارند .

    کالری

    یک ورزشکار نوجوان ( به خصوص فردی که در حال رشد است ) نسبت به هر زمان دیگری از زندگی نیاز بیشتری به کالری

    دارد . انرژی مورد نیاز همچنین به نوع ورزش تخصصی و برنامه تمرین شما بستگی دارد . یک دختر نوجوان با جثه متوسط

    که دارای فعالیت متوسط و هنوز در حال رشد است به حدود 2200 کالری در روز نیاز دارد ، حال آنکه یک دختر 15 ساله با

    جثه کوچک که رشدش کامل شده به حدود 1800 کالری یا کمتر نیاز دارد . پسران نوجوان بالاخص نیاز بسیاری به کالری

    دارند . یک پسر نوجوان در حداکثر رشد ممکن است به 4000 کالری در روز احتیاج داشته باشد . میزان کالری که در ورزش

    نیز می سوزد متفاوت است تمرین پیش از یک فصل در یک تیم فوتبال ممکن است در روز 500 کالری یا بیشتر بسوزاند.

    کربوهیدراتها

     

    کربوهیدراتها بهترین سوخت برای ورزشکاران هستند.چرا که در مقایسه با چربی و پروتئین برای سوختن نیاز به اکسیژن

    کمتری دارند.در صورتی که به اندازه کافی از کربوهیدراتها استفاده کنید قادر خواهد بود شدیدتر ورزش کنید.(چه در هنگام

    ورزش و چه در مسابقه)

     

    یک رژیم پر کربوهیدرات به شما اجازه میدهد که به خاطر بازسازی ذخایر کربوهیدراتی و کاهش زمان بازگشت به حالت اولیه

    سخت تر تمرین نمایید.رژیم غذایی در زمان تمرین به ویژه حائز اهمیت است.چرا که اگر شما قادر به تمرین شدیدتر باشید،در

    طی مسابقه نیز به سطوح بالاتری از کارایی می رسید.هر بادی60-50 در صد کالری مصرفی خود را از کربوهیدراتها تأمین

    کند.به عنوان یک ورزشکار شما حتی به مقادیر بیشتری در حد 70-60 در صد کالری مصرفی 10-6 گرم به ازای هر کیلوگرم

    از وزن بدن نیاز خواهد داشت.در صورتی که یک ورزشکار استقامتی هستید،نیاز شما به کربوهیدرات میتواند تا 90-70 در

    صداز کالری مورد نیاز روزانه شما افزایش یابد.

     

    غذاهای کم محتوا ذخایر کربوهیدرات بدن شما را کاهش خواهد داد و انرژی شما را تحلیل خواهند برد.به نحو مشابه،در

    صورتی که به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده کنید،نخواهید توانست انرژی مناسب برای تمرین و

    مسابقه مطلوب را تأمین نماید.

    پروتئین

    زمانیکه به عنوان منبعmaintenance انرژی بکار رود پروتئین در رشد،نگه داری و ترمیم بافتهای بدن دخالت دارد.بر

    خلاف کربوهیدراتها یک سوخت گرانبها و کم بازده به شمار می آید.از آن جهت گرانبها محسوب می شود که به خاطر مصرف

    شدن به عنوان سوخت، پروتئین نخست باید به کربوهیدرات یا چربی تبدیل شود که مستلزم صرف انرژی و تولید سموم

    است.شما برای دفع سموم آب را از دست می دهید که میتواند به کم آبی(دهیدراسیون) منجر شود که خطری برای ورزشکاران

    است.از آن جهت کم بازده است که استفاده از پروتئین به منظور تأمین انرژی با نقش اولیه پروتئین یعنی رشد،نگهداری و

    ترمیم بدن سازگار نیست.

    از آنجا که بدن ورزشکاران کمی بیشتر در معرض آسیب و جراحت می باشد،نیاز ورزشکار به پروتئین کمی بیشتر از یک فرد

    غیر ورزشکار است.در صورتی که ورزشکار به برنامه های پرورش اندام و افزایش حجم عضله می پردازد،نیاز به پروتئین

    بیشتری دارد.برای ورزشکاران استقامتی پروتئین نقش یک باک سوختی ذخیره و به عنوان پشتیبانی کربوهیدراتها سوخت

    اصلی را ایفا می کند.در کتب،توصیه میشود که یک ورزشکار در حال رشد حدود5/1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن

    بدن مصرف کند.استفاده از یک رژیم متعادل نیاز پروتئینی ورزشکار را تأمین میکند و نیازی به مکمل های پروتئینی وجود

    ندارد.مصرف زیاد پروتئین میتواند با افزایش ازت،اوره و آمونیوم موجب ضعف شدید گردد.در ورزشکارانی که فراورده های

    گوشتی و لبنی را مصرف نمی کنند یا رژیم های خاص گیاهخواری دارند ممکن است نیاز به پروتئین تأمین نشود.

    به هر حال همیشه باید این  8 نکته  را مد نظر قرار داد که رشد عضلانی با خوردن غذاهای پر پروتئین افزایش نمی یابد بلکه

     

    ورزش است که باعث بزرگی عضلات میگردد.

    چربی

    با وجود آنکه اغلب ورزشکاران تلقی نامناسبی از چربی دارند،شما باید بدانید که چربی یک ماده مغذی ضروری است و

    نقشهای حیاتی زیادی را ایفا می کند.

    چربی پوست و بدن را تشکیل می دهد.

    از طریق ساخت هورمونها بدنتان را تنظیم میکند.

    به حالت عایق و محافظ برای احشای داخلی عمل میکند.

    به ترمیم بافتهای آسیب دیده و جنگ با عفونت ها کمک میکند.

    منبعی برای انرژی است.

    چربیها راهی برای ذخیره انرژی در بدن هستند.چربیها را به عنوان یک باک ذخبره در نظر بگیرید.شما دوست دارید که

    سوخت ذخیره کافی داشته باشید ولی یک باک سنگین به قیمت از دست رفتن سرعت و قدرت شما تمام می شود.

    ورزشکارای تقریبأ به همان اندازه افراد غیر ورزشکار به چربی نیاز دارند.ولی از آنجا که ورزشکاران به کالریهای بیشتری

    نیازمندند و باید نیاز مضاعف خود به کالری را از کربوهیدرتها تأمین کنند،درصد توصیه شده کالری از چربی کمتر است(25-20

     درصد برای ورزشکارران در مقابل 30-20درصد برای غیرورزشکار)

    به عنوان مثال یک غیر ورزشکار و یک ورزشکار ممکن است هر دو 600 کالری از چربی بدست آورند،ولی در فرد

    غیرورزشکار 2000 کالری و در فرد ورزشکار3000 کالری است.کربوهیدراتها و پروتئین باید 1000 کالری اضافی مورد

    نیاز ورزشکار را تأمین کنند.



    متین سهامی ::: شنبه 86/8/19::: ساعت 1:45 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    ماسک آلوى قرمز: براى تهیه ماسک آلوى قرمز کافى است هسته آلوى قرمز را درآورید و سپس آلوها را له کنید و چند قطره روغن بادام شیرین به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید و سپس به مدت 20 دقیقه آن را بر روى پوست بمالید و آنگاه با پنبه آغشته به گلاب آن را پاک کنید.

    ماسک لیمو ترش:براى تهیه ماسک لیموترش آب دو عدد لیمو را بگیرید و با یک قاشق عسل گرم، مخلوط کنید و روى پوست بمالید و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.

    ماسک هویج: ماسک هویج نیز به وسیله آب هویج تهیه مى شود. براى این منظور مقدارى آب هویج را با ماست مخلوط کنید و با انگشت روى پوست بمالید و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.

    ماسک کدو حلوایى: مقدارى کدو حلوایى رسیده را له کنید و به صورت ماسک براى متعادل ساختن چربى پوست صورت استفاده کنید.

    ماسک سفیده تخم مرغ: یک عدد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید؛ پس از کف کردن به آن نصف لیوان لیموترش اضافه کنید وبه هم بزنید و روى تمام پوست بمالید. پس از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

    ماسک پرتقال و لیمو: دو قاشق آب پرتقال و یک قاشق آب لیمو ترش را خوب مخلوط نمایید و به صورت بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

    ماسک خیار: خیار را بپزید و له کنید، به صورت ماسک روى صورت بگذارید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

    ماسک زرده تخم مرغ و آووکادو: 1 قاشق سوپخورى خاک رس (خاک رس یا خمیر پاک کننده که به شکل پودر در تمام مغازه ها و فروشگاه هاى غذایى بهداشتى موجود است) + یک عدد زرده تخم مرغ + یک چهارم قاشق آووکادو له شده + مقدارى روغن فندق (براى این که یک مخلوط نرم داشته باشیم) را با هم مخلوط کرده و بر روى پوست خود به مدت 15 الى 20 دقیقه گذاشته و بعد با آب ولرم بشویید. (زرده تخم مرغ وآووکادو رطوبت از دست رفته پوست را دوباره باز مى گرداند، خمیر پاک کننده ترشحات چربى پوست را خشک کرده، روغن فندق این حالت را در پوست تعدیل کرده و آن را تقویت مى کند.)

    روى پوست هاى چرب نباید پماد یا کرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروکورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدى مصرف کرد. افرادى که پوست چرب دارند باید مصرف چربى و قند را به حداقل برسانند و غذاهایى مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شکلات و موز را بسیار کم مصرف کنند.

    ماسک سیب: یک عدد سیب رنده شده را با 5 قاشق سوپخورى عسل مخلوط کنید و سپس روى پوست صورتتان بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.

    ماسک گوجه فرنگى: یک عدد گوجه فرنگى را خوب له کنید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه روى پوستتان بماند. سپس پوستتان را با آب گرم بشویید. پوست هاى چرب نسبت به موادپاک کننده و مواد آرایشى و دارویى حساس هستند و ممکن است در اثر مصرف مواد پاک کننده یا محلول هاى الکل دار دچار قرمزى، خشکى، خارش یا پوسته ریزى شوند. در این صورت باید مصرف هرگونه شیرپاک کن، محلول هاى طبى و داروهاى موضعى را متوقف و به پزشک مراجعه کرد تا پماد ساختنى (ترکیبى) التیام دهنده اى را تجویز کند. روى پوست هاى چرب که این گونه تحریک شده اند نباید پماد یا کرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروکورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدى مصرف کرد. افرادى که پوست چرب دارند باید مصرف چربى و قند را به حداقل برسانند و غذاهایى مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شکلات و موز را بسیار کم مصرف کنند. این افراد براى کنترل چربى پوست خود و برخوردارى از یک پوست شاداب و خوب باید خواب کافى، اعصاب راحت و تغذیه مناسب داشته باشند و هرچه مى توانند سبزى و میوه مصرف کنند.



    متین سهامی ::: یکشنبه 86/7/8::: ساعت 12:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدید :147030

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    پاییز 1386 - ورزش سلامت تغذیه
    متین سهامی
    با سلام...من متین هستم...خوبید.... امیدوارم بتونم مطالب خوبی رو برای راهنمایی شما دوستان عزیز در این وبلاگ بذارم... موفق و پیروز باشید..

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    پاییز 1386 - ورزش سلامت تغذیه

    >>لینک دوستان<<

    >>ساعت وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<